ترس، بر کیفیت زندگی بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت نوع 1 تاثیر می گذارد

9 دسامبر 2018- بر طبق یک مطالعه منتشر شده در شماره ی ماه دسامبر The Diabetes Educator، ترس از عوارض و ناامیدی و ناکامی در میزان زمان لازم برای مدیریت دیابت نوع 1 بر کیفیت زندگی بزرگسالان جوان مبتلا به این بیماری تاثیر می گذارد.

 دکتر  Denise A. Kent، و  Laurie Quinn، از دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، به بررسی عوامل شناخته شده مرتبط با کیفیت زندگی، از جمله ترس از عوارض، کارآیی فردی در مراقبتهای شخصی دیابت و خودمراقبتی دیابت در میان 180 جوان سالم (18 تا 35 ساله) مبتلا به دیابت نوع 1، پرداختند.

محققان دریافتند که کیفیت زندگی این افراد با ترس از هیپوگلیسمی، ترس از عوارض و عدم کارآیی فردی کافی در مراقبتهای دیابت کاهش می یابد. شش نفر از هر 10 نفر از عوارض طولانی مدت دیابت می ترسیدند، 70 درصد از آنها گزارش دادند از عوارض دیابت بر پاهایشان می ترسند و 42 درصد نگران آن بودند که در هنگام خواب در معرض افت شدید قند خون قرار گیرند. با این حال، کیفیت زندگی آنها با رفتارهای خودمراقبتی دیابت یا دانش آنها در مورد دیابت مرتبط نبود. ترس از فرایند کنترل بیماری فراتر رفته و شامل ترس از عدم تعهد بیمه، بار بیماری بر خانواده و حتی نگرانی در مورد داشتن فرزند و گرفتن شغل نیز می شد.

دکتر Quinnگفت: جوانان درگیر وظایف توسعه ای زندگی خود و روابط جدید هستند. کاهش میزان نگرانی آنها در مورد دیابت به آنها کمک می کند تا بر نقش های مهم جدیدی که به آنها به صورت شخصی و اجتماعی محول می شود، تمرکز کنند. همچنین ممکن است به آنها در حفظ کیفیت بهتر زندگی در مراحل بعدی زندگی کمک نماید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-impacts-quality-life-young-adults.html